Ida

Výlet pod Jungfrau a Grindelwald

Ráno na prakovišti u lanovky Mäennlichen v Grindelwald Grund nás probudí opět deštík, který ale brzy ustane.

Po snídani vyrážíme na průzkum na místní vlakové nádraží vláčku „zubačky“, který jezdí za 188 CHF až do 3454 m n.m. na Jungfrau. My máme skromnější plán. Chceme vyjet i s koly do Station Wengeralp v 1874 m n.m. a pak si to vyšlápnout zpátky nahoru do stanice v horském sedle Kleine Scheidegg v 2061 m n.n. Bohužel na vlakovém nádraží nám sdělí, že první možnost vyvézt kola nahoru je až v 15:55 a do té doby vůbec.

Také nás nemile překvapí, že přesně tak, jak nám říkal jeden Švýcar u Lungerersee, jsou tady opravdu mraky turistů. Přijíždí jeden autobus za druhým a vykládá desítky, ne-li stovky Indů, Asiatů, Arabů, Italů, Řeků, dokonce potkáme dva autobusy Čechů, atd.

Nakonec nám sympatická slačna u informačního stánku před vlakáčem předá několik užitečných map spolu s tipy na alternativní cyklo i pěško-výlety.

Zpátky u bydlíku tedy sbalíme a vydáváme se na jednu jí doporučenou trasu kolmo po žluté trase číslo 21 směrem k Vogelparku. Ale nějak zaboudíme a tak úplnnou náhodou skončíme u nějaké restaurace s prolézačkami, kde posvačíme a Viki si zablbne.

Další náhodou zjistíme, že přímo od restaurace a hotelu Gletscherschlucht se dá za 19 CHF na dospěláka koupit vstup do Glacier Canyon (ledovcového kaňonu).

Podle obrázků se necháme nalákat a tak nakonec v jednu vyrážíme na procházku kaňonem.

Viki je zcela nadšená tunýlky a dřevěnými mosty.

A ještě více k mému překvapení je Viki nadšená z cca 170m2 Spiderweb, která se klene přímo nad bouřící vodou v ledovcovém kaňonu. Přiznám se, že já se nejdříve ostýchala, ale pak jsem se nemohla nechat svou dcerou zahanbit a také vyrazila ne už po zadku, ale po nohách napříč neuvěřitelnou modrou sítí z lan, kterou by lehce noha Viki propadla, ale po které ona zvládne chodit bez problémů a zavrávorá jen jednou (viz videa ve Fotogalerii).

Na cestě zpátky má Viki další zábavu, když se schováváme Marianovi v tunelech a děláme na něj baf, může se smíchy potrhat a ne a ne přestat.

Z kaňobu se nakonec vracíme až po třetí. Viki má slíbenou zmrzlinu, ale než ji dojí začíná poprchávat, takže rychle sedáme na kola a jedeme dolů. Přece chceme stihnout náš vlak.

V 15:35 jsme u bydlíku, ale pořád prší a čím dál víc. Ale do toho svítí slunko, takže v naději, že to rychle přejde, rychle měníme cyklosedačku za Chariota, sníme s Viki zbytek těstovin se špenátem a vyrážíme na vlak.

Kleine Scheidegg

Ten je až na jednu asijskou a jednu arabskou rodinu úplně prázdný, zatím nahoře v Kleine Scheidegg v 2061 m n.n. je stále plno lidí.

Jedna arabská rodinka s asi pěti dětmi se hned valí do vlaku, aniž by nechala mně a Viki, natož Mariana s kolem vystoupit. Když to vidí místní průvodčí, zasáhne, ale popravdě je mu to málo platné, děti jsou asi natěšené na jízdu vlakem stejně jako Viki.

Další otřesný zážitek máme s Viki z místních veřejných záchodků, které v tuto hodinu jsou už pro nás naprosto nepoužitelné, takový binec jsem na ženských záchodech snad nikde neviděla, k tomu všude nápisy, že na záchodové míse se nesmí stát, ale je třeba na ni sedět. Holt, jiný kraj, jiný mrav...

V místním stánku se zmrzlinou, kterému se snažíme vyhnout, zažijeme příjemné setkání s mladým Slovákem, který je tady na dva měsíce na letní brigádě. Viki naštěstí zmrzlině odolá, protože v dáli už vidí u hotelu Nord Eiger trampolínu a skluzavku. I hotelové záchodky jsou čisté a cappuccino jakžtakž dobré, takže jsme všichni relativně happy.

Dítě nelze odlákat z hřiště, takže nakonec dolů vyrážíme až kolem 17:15. Začátek cesty je věru na Chariot drsný. Marian musí s kolem jít a Chariot jsme pro jistotu museli natrvdo přibrzdit.

Kolem 18:00 Viki usíná a cesta už začíná být OK, po chvíli se dokonce mění v asfalt. Vikča spí až do 19:45, kdy přijíždíme k bydlíku a začínáme vařit k večeři červenou čočku se zeleninou. Viki se probouzí plná energie a dobré nálady a tak pomáhá krájet zeleninu jako divá. Vzhůru a v dobré náladě je až do jedenácti, kdy společně usínáme.

Ačkoli dnešní den stál rozhodně za to, osobně bych místo těchto hor plných turistů a předražené dopravy doporučila spíše náš výlet nad Lungerersee, který byl neméně nádherný a rozhodně jsme tam kromě švýcarských jiné turisty nepotkali.

TOP zážitky:

Ida: spider web v Glacier Canyon, pohledy na ledovec Jungfrau a Eiger

Marian: spider web v Galcier Canyon, pohledy na ledovec Jungfrau a Eiger, jízda na kole dolů

Viki: Glacier Canyon a spider web, jízda vláčkem, trampolína u jednoho z hotelů v Kleine Scheidegg